الخميس، 13 ديسمبر، 2012

رحلة الى تايلاند فى 5 دقائق بس


تعالا معانا رحلة الى تايلاند فى 5 دقائق بس ! هتتعرف فيها على اجمل الاماكن فى تايلاند و كمان هتعرف معلومات اكتر عنها و عن شعبها و عن ثقافتهم و كل حاجة .
قبل ما تبدأ رحلتنا لازم نبقى عارفين ان تايلاند مملكة دستورية تقع في جنوب شرقي آسيا، عاصمتها هي ” بانكوك” .
 جاهزين ؟؟ يلا بينا ؟؟ بيتهيئلى مش هنعرف نلف فى تايلاند الا لو كان معانا خريطة
تايلاند تحدها كل من لاوس وكمبوديا من الشرق، وخليج تايلاند وماليزيا من الجنوب، وبحر أندامان وميانمار من الغرب زى ما انتو شايفين فى الخريطة .
أشهر مدن تايلاند اللى هنزورها النهاردة ان شاء الله فى رحلتنا : بانكوك و بتايا و شيانج مي و فوكيت
و هنبدأ رحلتنا داخل تايلاند ب ” بانكوك ” العاصمة و هى واحدة من اجمل الاماكن السياحية فى العالم
جميلة بانكوك مش كده ؟؟ اللى بيفكر يقضى فيها كام يوم ممكن ينزل فى فندق من دول  “فندق شانجريلا هوتيل بانكوك” أو “فندق لاندمارك بانكوك” او ” فندق ماجيستيك جراند بانكوك ” و دى متوسط سعر الليلة فيها من 85$ الى 120 $

محطتنا التانية هتبقى “ شيانغ ماى ” إحدى الأماكن القليلة في تايلند والتي يمكن العثور فيها على معابد قديمة منذ عصوربعيده ، إلى جانب المحلات العصرية مثل السناتر والمولات والفنادق الفخمه المتنوعة الدرجات .
شيانغ ماي مليئة أيضا بالموارد الطبيعية الأصيلة من جبال (دويس) ، الشلالات ، والمفاتن السياحة الطبيعية الأخرى ، وفي نفس الوقت فإن سكان شيانغ ماي دافئون ، لطفاء ، واجتماعيون يقدمون الضيافة الصادقة مما جعل الزيارات ذات معنى وذكريات جميلة .
محطتنا الثاللثة هتبقى “مدينة باتايا pattaya city
إذا كانت بانكوك هي مدينة الملائكة فان باتايا هي مدينة الخطيئةوهي تحتل المرتبة الثانية في صناعة الجنس بعد العاصمة وقد تماختيارها كواحدة من أسوأ عشر مدن في العالم في هذا المجالولكني أعتقد أنها مظلومة بحق فالذين رأوا هذه المدينة ليلاً لميروها بالتأكيد تحت ضوء النهار فخارج شوارع المدينة الملتويةوبعيداً عن شبكة البارات المتداخلة ونداءات فتيات الليل على الزبائنومحاولة جذبهـم من عرض الطريق توجد واحدة من أجمل الأماكنوالمنتجعات السياحية

مش هينفع ننسي اصحابنا و حبايبنا اللى مجوش معانا و لازم نجيبلهم هدايا عشان كده هننزل Union Mall بجانب محطة Phannon Yothin M.R.T.
وهو البديل الجيد لسوق العطلة الأسبوعية Chatuchak افتتحعام 2006م لأن التسوق في كل أيام الأسبوع تتوفر فيه الملابسوالأحذية الرياضية وبنطلونات الجينز وغيرها ذات الماركات العالميةNike sb`s,puma أقل سعرا من غيرها

إنضم لصفحتنا علي الفيس بوك ليصلك كل ما هو جديد